Forskningen vedrørende kost og ernæring i forhold til risiko for udvikling af demens omfatter diverse fødevarer – bl.a. forskellige fedtstoffer, frugt og grønt samt såkaldt middelhavskost – den samlede kalorieindtagelse, vitaminer, selen, kosttilskud, m.v.
De fleste forskningsresultater vedrørende kost og demens er
modsigende og inkonsistente, men for enkelte typer fødeemner er der
påvist en sammenhæng med kognitiv svækkelse og/eller Alzheimers
sygdom.
Resumé af forskningen vedrørende kost og risiko for eller
forebyggelse af demens:
Der er samstemmende evidens for/enighed om at:
En kostsammensætning med en høj bestanddel af
middelhavskost er forbundet med en nedsat risiko for
kognitiv forringelse og Alzheimer (dog begrænset
evidensgrundlag).
A-vitamin (beta caroten), flavonoider, gingko biloba,
multivitaminer, B12-vitamin, C-vitamin, E-vitamin: Ingen
konsistent sammenhæng med risiko for demens.
Der er modstridende evidens for/uenighed om at:
B9-vitamin (folat, folinsyre) er forbundet med nedsat
risiko for Alzheimers sygdom - men der er ikke påvist en konsistent
sammenhæng mellem B9-vitamin og risiko for kognitiv forringelse. I
interventionsstudier ses ikke nogen beskyttende effekt af
B9-vitamin imod kognitiv forringelse.
Omega-3 fedtsyrer er i observationsstudier forbundet
med nedsat risiko for kognitiv forringelse, men der er ikke påvist
nogen konsistent sammenhæng mellem omega-3 fedtsyrer og
Alzheimer.
Datagrundlaget er for mangelfuldt til at vurdere, om evidensen
er samstemmende eller modstridende for følgende faktorer:
Kostsammensætning (fraset middelhavskost);
sporstoffer (bl.a. selen); B3-vitamin
(niacin);B6-vitamin (pyridoxin); frugt og grønt;
mættede fedtstoffer
Sidst opdateret 02.08.2011