Til forsiden

E-learning i dit eget tempo

Pressemeddelelse En stor del af de mere end 100.000 medarbejdere i hjemmeplejen, på plejehjem og hospitaler, der varetager plejen og omsorgen af mennesker med demens, har behov for viden om sygdommen. Derfor er Nationalt Videnscenter for Demens klar med et gratis, webbaseret grundkursus.

85.000 mennesker i Danmark lever med en demenssygdom. En stor del af disse mennesker har behov for støtte fra hjemmeplejen eller bor i plejebolig.

For at ruste plejepersonalet til at tage sig af mennesker med demens, har Nationalt Videnscenter for Demens nu lavet et gratis, webbaseret grundkursus. Kurset 'ABC Demens' giver mere viden til de ansatte - og dermed bedre livskvalitet for mennesker med demenssygdom. Med ABC Demens kan alle komme på skolebænken, når som helst og hvor som helst - i deres eget tempo. ABC Demens består af 10 moduler. Man kan udskrive et diplom, når man har gennemgået alle moduler.

Alzheimerforeningen hilser initiativet velkommen og direktør Nis Peter Nissen udtaler:
- Mennesker med en demenssygdom har brug for kvalificeret og kompetent behandling og pleje. Personalets viden om demens er derfor helt afgørende. Ni ud af ti pårørende peger netop på personalets uddannelse som den væsentligste faktor i behandlingen af deres demenssyge familiemedlemmer. Et webbaseret grundkursus, der kan være med til at højne personalets viden om, hvordan de skal behandle mennesker med en demenssygdom, er derfor tiltrængt. Vi håber derfor, at rigtigt mange vil benytte sig af tilbuddet om mere viden om demens.

Nationalt Videnscenter for Demens har tidligere haft stor succes med at ruste plejepersonalet til arbejdet med personer med demens - i 2012 lancerede centret en gratis app til mobiltelefoner, som især var målrettet hjemmeplejen. App'en er indtil videre downloadet flere end 7000 gange.

ABC Demens præsenteres på årets største demenskonference i Danmark, DemensDagene, den 6. og 7. maj. Her får deltagerne mulighed for at afprøve det webbaserede kursus, inden det for alvor går i luften den 14. maj 2013.

Nationalt Videnscenter for Demens har udviklet ABC Demens med støtte fra Sundhedsministeriet og Helsefonden.

Læs mere om ABC Demens på www.videnscenterfordemens.dk

For yderligere information om ABC Demens kontakt venligst Gunhild Waldemar (51 68 45 20) eller Karen Tannebæk (35 45 76 61).

GRATIS WEBBASEET KURSUS TIL PERSONALE DER ARBEJDER MED PLEJE OG OMSORG

- Besøg det virtuelle plejecenter Møllebo og mød seks beboere med forskellige demenssygdomme

- Udforsk den komplekse hjerne og test din viden

- Afprøv din viden i konkrete plejesituationer

- Få grundlæggende viden om de fire hyppigst forekommende demenssygdomme

- Lær at skelne mellem fem tilstande med demenslignende symptomer.

Kontaktperson på DemensDagene, Benedikte Andersen (60 92 27 81)

Senest opdateret: 28. april 2015