Hjælp  | Kontakt |
In English
Om demens|E-learning|Hukommelsesklinikken|Forskningsenheden |Formidlingsenheden|Om Videnscentret

Forside Forskningsenheden Forskningsnyheder


Spis grønt og fedtfattigt og bevar de små grå

Skrevet den 01-09-2009 af Kasper Jørgensen

Fødevarer, der sænker blodtrykket, har også en gavnlig virkning på ældres mentale færdigheder.

Nationalt Videnscenter for Demens har tidligere refereret resultater af forskning, der tyder på at middelhavskost reducerer risikoen for glemsomhed. Dette bekræftes af en aktuel undersøgelse, der også giver en mere detaljeret viden om, hvilke typer af fødevarer, der kan have en forebyggende virkning mod demens.

Siden 1997 har man i USA anbefalet patienter med for højt blodtryk at spise en kost med en høj andel af frugt, grøntsager, fedtfattige mælkeprodukter, fuldkornsprodukter, nødder, bælgplanter, fisk, m.v., samt at spare på saltet. Denne kostsammensætning, der er beslægtet med middelhavskost, kaldes for DASH-kost (Dietary Approaches to Stop Hypertension).

Amerikanske forskere fra Utah State University har nu vist, at ældre, der har en forkærlighed for denne type kost, også er bedre i stand til at bevare deres kognitive funktionsniveau op gennem alderdommen.

Forskerne har siden 1995 fulgt en gruppe på 3.831 personer i alderen 65 år og opefter igennem en 11-årig periode - det såkaldte Cache County Study of Memory, Health and Aging. Deltagernes spisevaner blev registreret ved undersøgelsens start og deres kognitive funktionsniveau blev målt i alt fire gange med en kognitiv test (modificeret Mini-Mental Status Examination; 3MS).

Som forventet sås en tendens til let aftagende kognitivt funktionsniveau efterhånden som deltagerne blev ældre, men reduktionen gik signifikant langsommere for gruppen af deltagere med en høj andel af blodtrykssænkende kost. En nærmere statistisk analyse viste, at især grøntsager, nødder/bælgplanter, fuldkornsprodukter og fedtfattige mælkeprodukter var forbundet med bedre bevarelse af kognitive funktioner.

Forskningsresultaterne blev præsenteret af Heidi Wengreen ved sommerens internationale konference om Alzheimers sygdom (ICAD 2009).

Kilder:
Fotuhi, M., Zandi, P. P., Hayden, K. M., Khachaturian, A. S., Szekely, C. A., Wengreen, H. et al. (2008). Better cognitive performance in elderly taking antioxidant vitamins E and C supplements in combination with nonsteroidal anti-inflammatory drugs: the Cache County Study. Alzheimers.Dement., 4, 223-227.

Wengreen, H. et al. (2009). DASH diet adherence scores and cognitive decline and dementia among aging men and women: Cache County study of Memory Health and Aging. ICAD 2009 Abstract.

 


 

Nyhedsbrev

Meld dig til nyhedsbrevet

Nyheder om demens

Biomarkører påviser Alzheimers sygdom
Analyse af rygmarvsvæsken har det seneste årti været anvendt i forbindelse med diagnosticering ...
Forebyg Alzheimers sygdom med motion og kost
På den internationale konference om Alzheimers sygdom (ICAD), der i 2010 fandt sted ...
Nye MTV-rapporter: Motion virker mod demens
Motion som cykling, løb og svømning har en forebyggende virkning mod demens, men ...
Læs alle links
Nyheder fra Videnscentret
Hospitalssektoren bedre til at opdage demens
Siden midten af 1990’erne er der sket en markant stigning i antallet af personer, ...
Demens er den 5. mest udbredte dødsårsag i Danmark
I 2008 døde 2.730 danskere af en demenssygdom, hvilket gør uhelberedelige hjernesygdomme ...
Læs alle presseklip
Nationalt Videnscenter for Demens  |  Rigshospitalet afsnit 7661  |   Blegdamsvej 9  |  2100 Kbh. Ø  | Tlf. 35457661  vide@rh.regionh.dk