Kan cannabis bremse Alzheimers sygdom?

6. juli 2016 af Kasper Jørgensen

Laboratorieforsøg med menneskelige nerveceller tyder på, at det psykoaktive stof i cannabis kan bidrage til at bremse Alzheimers sygdom i opløbet ved at dæmpe betændelsesreaktioner i cellerne og mindske ophobningen af skadelige proteinstoffer.
cannabis_plante_1200px.jpg

Et af de tidligste tegn på Alzheimers sygdom er ophobning af proteinstoffet beta-amyloid inde i neuronerne. Senere i sygdomsprocessen ophobes beta-amyloid også mellem neuronerne, hvor det med tiden klistrer sammen og danner uopløselige plaques. Ophobning af beta-amyloid i neuronerne fremprovokerer betændelse (inflammation) og andre skadelige reaktioner, der i sidste ende kan tage livet af hjernecellerne.

Indre cannabinoider

Man har tidligere ment, at betændelsesreaktionerne skyldtes aktivering af celler involveret i hjernens immunforsvar (mikroglia og astrocytter), men forskere fra The Salk Institute ved University of California, har nu påvist, at det er neuronerne selv, der skaber reaktionerne. Men de peger samtidig på en hidtil overset mulighed for at dæmpe inflammationen.

Neuronerne har receptorer for såkaldte endocannabinoider – organismens egne cannabinoider, der er en slags signalstoffer, som neuronerne anvender til indbyrdes kommunikation. De samme receptorer aktiveres af tetrahydrocannabinol (THC), der er det psykoaktive stof i cannabis.

Mindre inflammation

Ifølge forskerne kan cannabinoider – uanset om de er dannet i den menneskelige organisme eller om de er udvundet af hamp-planten – bidrage til at dæmpe betændelsesreaktionerne i neuroner. Produktionen af endocannabinoider stimuleres af bl.a. fysisk aktivitet og stress. I forsøg med mus og rotter har cannabinoider også vist sig at bremse ophobningen af beta-amyloid og bedre gnavernes hukommelse.

Grundforskning

Indtil videre er virkningen af cannabinoider på Alzheimerramte neuroner kun studeret i humane cellekulturer, der er manipuleret til at danne og ophobe beta-amyloid. Endvidere er der som nævnt lavet forsøg med gnavere, der er genetisk programmeret til at udvikle Alzheimers sygdom.

Der er med andre ord en lang vej fra laboratoriet til mere realistiske sygdomsmodeller.

Det kan ikke anbefales, at man selv begynder at eksperimentere med cannabis i et forfængeligt håb om at undgå sygdommen. Alligevel tror forskerne, at den øgede indsigt i, hvordan cannabinoider påvirker nogle af de basale processer bag Alzheimer, på langt sigt kan føre til ny behandlingsmetoder mod sygdommen.

Forsøgene er publiceret i fagtidsskriftet Aging and Mechanisms of Disease, der er en del af den prestigefyldte Nature Publishing Group.