Det er velkendt fra befolkningsundersøgelser, at en kost med et højt indhold af fisk er statistisk forbundet med en nedsat risiko for at udvikle demens. Men årsagen til, at fisk tilsyneladende har en forbyggende effekt mod demens er uafklaret.
For nylig har en gruppe forskere fra bl.a. University of
Pittsburgh fremlagt resultater, der tyder på, at fiskeholdig kost
dels er forbundet med en bedre bevarelse af hjernens grå substans -
og dels er forbundet med en betydeligt mindsket risiko for
udvikling af kognitiv svækkelse over en femårig periode.
Undersøgelsen omfattede 260 kognitivt intakte personer fra en
befolkningsundersøgelse vedrørende hjerte-kar sygdomme (the
Cardiovascular Health Study), der havde udfyldt et spørgeskema
vedrørende kostvaner. En undergruppe på 163 personer oplyste at
spise fisk hver uge, heraf spiste flertallet fisk 1-4 gange
ugentligt. Tykkelsen af den grå substans i deltagernes hjerner målt
ved hjælp af MR-scanning med såkaldt voxelbaseret morfometri.
Ugentlig fiskespisning var positivt associeret med tykkelsen af
den grå substans i flere områder af hjernen. En mere fyldig grå
substans i hippocampus, orbitofrontal cortex samt bagerste del af
gyrus cingulum var endvidere associeret med nedsat risiko for
kognitiv svækkelse målt over en femårig periode.
Tilsyneladende havde den måde, som fisken blev tilberedt på,
betydning for udfaldet. Der kunne påvises en sammenhæng mellem
tykkelsen af grå substans, nedsat risiko for kognitiv svækkelse og
ugentlig spisning af bagt eller grillet fisk - men ikke stegt
fisk.
Da undersøgelsen endnu ikke er publiceret, er det vanskeligt at
vurdere gyldigheden af de foreløbige resultater. Selvom forskerne i
deres analyser har taget højde for en række faktorer, der er kendt
for at kunne påvirke sammenhængen mellem kost, hjernens tilstand og
kognitivt funktionsniveau, er det notorisk vanskeligt - for ikke at
sige umuligt - at kontrollere for alle relevante faktorer.
Fakta om undersøgelsen: sammenhængen mellem
fiskespisning og tykkelsen af den grå substans sidenhen blev
undersøgt ved hjælp af multipel regression med alder, køn, race,
uddannelsesniveau, hvid substans læsioner, infarkter,
liv-/hoftevidde ratio og fysisk aktivitetsniveau som ko-variate.
Effekten af fiskespisning på hjernens struktur og risiko for
kognitiv svækkelse blev derefter undersøgt i en logistisk
regressionsmodel, hvori også alder, køn, race, uddannelsesniveau og
APOE4-status indgik. Deltagernes kognitive funktionsniveau blev
målt ved hjælp af kognitive tests.
Eating Fish Reduces Risk of Alzheimer's Disease
Pressemeddelelse fra the Radiological Society of North
America, 26. november 2011
Albanese, E., Dangour, A. D., Uauy, R., Acosta, D., Guerra, M.,
Guerra, S. S. et al. (2009). Dietary fish and meat intake and
dementia in Latin America, China, and India: a 10/66 Dementia
Research Group population-based study. Am.J.Clin.Nutr.,
90, 392-400