Det er velkendt, at en kost med en stor andel af fødevarer som fisk, frugt, grøntsager, bønner, kornprodukter og umættede fedtsyrer kombineret med et lavt indtag af mejeriprodukter og kød - såkaldt middelhavskost - har en forebyggende virkning mod sygdomme som åreforkalkning, hjertelidelser, for højt blodtryk, m.v. Men nu har en gruppe forskere ved Columbia Medical Centre i New York påvist, at et højt indtag af middelhavskost også er forbundet med en nedsat risiko for udvikling af hukommelsesbesvær og demens.
Forskerne registrerede kostvanerne hos en gruppe på 1.393
kognitivt normalt fungerende ældre, der deltog i en multietnisk
befolkningsundersøgelse i New York. Man opdelte dem i tre grupper i
henhold til, hvor stor en andel af deres daglige kost bestod af
middelhavskost.
Ved genundersøgelse efter
nogle år havde 275 personer udviklet en tilstand af let kognitiv
svækkelse, der især er karakteriseret ved hukommelsesbesvær -
såkaldt Mild Cognitive Impairment (MCI). Det interessante var, at
gruppen med et moderat indtag af middelhavskost havde 17% lavere
risiko for at udvikle MCI, og at risikoen var mindsket med 28% i
gruppen med et højt indtag af denne kost.
Forskerne fulgte endvidere en
gruppe på 484 ældre New Yorkere fra befolkningsundersøgelsen, der
allerede havde MCI. MCI er forbundet med en øget risiko for senere
udvikling af Alzheimers sygdom, og man regner med at den årlige
udviklingsrate er ca. 10 - 15%.
Ved genundersøgelse af
MCI-gruppen nogle år senere var 106 personer 'konvertet' til
Alzheimers sygdom, men samtidig sås, at et moderat indtag af
middelhavskost var forbundet med en 45 % lavere risiko for at
udvikle Alzheimers sygdom, og at et højt indtag for forbundet med
en 48 % reduktion i risiko.
Archives of Neurology. 2009;66(2):216-225.
Medscape Medical News, Februar 2009